top of page
אתגר 32
שלושים ושניים ימים לעומר - נצח שבהוד
יום 230 בשבי החמאס
נצח שבהוד
ספירת ההוד שבנצח מקפלת בתוכה הבנה בסיסית שאני חלק מהנצח, ועל כן דרושות מידות סבלנות והתמדה שרק בעזרתן אוכל לתת בתוכו את חלקי. בנוסף, דורשה גם ענווה- הוד, שהיא ההבנה שאני לא מושלם.ת. יש בי חלקים שבורים, ועל כן יש דברים גדולים ורמים ממני. עליי לחיות ביראה כלפי חלקי באינסוף, ולדעת כי אני חלק מכלל גדול מאשר רק אני עצמי. מתוך הענווה יכולה להיווצר התודעה לאחר, וממנה מידת הסובלנות.
בנצח שבהוד משתלבים הסבלנות והסובלנות, אשר מאפשרות יחד שילוב של ניתן מקום לכל אחד בתוך הנצח.
בחנ.י את עצמך
בוא.י נעמיק
מילים הדומות סבלנות וסובלנות משמעויות קרובות אך לא זהות:
סַבְלָנוּת = patience – אורך רוח, היכולת להמתין לדבר או להתמיד בדבר.
סוֹבְלָנוּת = tolerance – הכרה בקיומן ובזכות קיומן של דעות אחרות ושל מוסכמות תרבותיות אחרות.
שתי המילים גזורות מאותו השורש ס.ב.ל- שבראשונה היה בעל משמעות פיזית ממש: לסבול פירושו 'לשאת משא'... "סַבָּל הוא מי שסוחב משאות כבדים, והוא מכונה גם נושא בַּסֵּבֶל" (נחמיה ד, יא), שהרי סֵבֶל היה בראשיתו המשא הכבד. ואולם מַעבר המשמעות מסבל פיזי לסבל נפשי הוא טבעי ומתבקש, וכבר בתנ"ך סובלים גם דברים לא פיזיים, למשל עוונות כמותם כמשא כבד על כתפי האדם: "אֲבתֵֹינוּ חָטְאוּ וְאֵינָם, וַאֲנַחְנוּ עֲוֹנתֵֹיהֶם סָבָלְנוּ" (איכה ה, ז).
האקדמיה ללשון העברית
"ומה הבלהה שלי? ובכן, אני די אדיש לקשקושי זומבים או למתקפות של חוצנים. אני חושש מהאפשרות שבני האדם שמסביבי יאבדו את ההומור. וכשאני מדבר על הומור, אינני מתכוון ליכולת לספר בדיחה או לקרוע מישהו מצחוק. הומור, מבחינתי, הוא היכולת להתבונן על עצמך באירוניה. לצחוק על עצם המחשבה הילדותית כאילו אתה מרכז העולם, וכאילו מה שמעסיק אותך כרגע אמור להסעיר באותה מידה גם את השמיים והארץ וכל צבאם.
בתקופות חסרות הומור בהיסטוריה אנשים הרבו להזמין זה את זה לדו־קרב. המשפט החגיגי "העולם הזה קטן מדי עבור שנינו" הוא הביטוי המושלם של חוסר ההומור, והוא תרם רבות לתעשיית הנשק, המלודרמה והקברנות. מיתר הבחינות זה היה די מצער, וגם, בואו.. נוטה לחזור על עצמו, להישחק ולשעמם. תמיד חששתי שביום שבו תאבד האנושות את ההומור, כל אי־הסכמה תצלצל כמו הזמנה לדו־קרב, וכל מחלוקת תהפוך למלחמה… ובקיצור, כבר מזמן לא מדובר בתסריטים דמיוניים. בתי קפה, עלמין או כנסת. הבלהה כבר כאן. וכל הכבוד לנו שהצלחנו במו ידינו לעשות את זה. במאמץ מתמשך, בשקדנות ובמסירות אין קץ הצלחנו לשתק, כמעט עד היסוד, שתי תכונות־על של העם היהודי.
שתי תכונות שהיו אמורות לככב ברשימת ההון האנושי שאנחנו כל כך מתפארים בו:
א - ההומור היהודי.
ב - אמנות המחלוקת.
היכולת לא להסכים עם שום מילה שאתה אומר, ועדיין לסרב בתוקף לוותר עליך. כל מי שלמד מעט יהדות מכיר את ההכרזה הנרגשת על כך שגם בשיא חילוקי הדעות בין בית שמאי לבית הלל, הם לא נמנעו מלהתחתן אלה עם אלה. הם סירבו לתת למחלוקת להפוך לאיבה אישית. זה דרש המון מאמץ ורצון טוב, ואין ספק שבית הלל התאמצו ורצו קצת יותר. או הרבה יותר. ולכן הם אלו שנבחרו להוביל.
שתי אלה, אמנויות ההומור והמחלוקת, קשורות ותלויות זו בזו, ושתיהן כרגע בשפל היסטורי. אבל אין שום חברת דירוג בינלאומית שתאותת לנו על כך. זה לגמרי שלנו."
ג'קי לוי/ מתוך הטור שלו בישראל היום
"עבורי, כחוקרת מזדמנת, הספרות דוחסת לתוכה הרבה יותר מידע מאשר ההיסטוריה. לאמנות יש גם יתרון - שהיא שורדת. בעוד מאה שנה, אם יהיה לנו מזל ונשרוד על פני כדור הארץ, לא יזכרו מי היה איש הפיננסים העשיר ביותר בניו יורק. אפילו אני לא יודעת מיהו. אבל יתבוננו בבניינים, בציורים, ובספרות שתישאר."
ג'ניפר איגן, לשעבר נשיאת איגוד הסופרים "פן אמריקה (PEN)"
שיר של יום
מעליי דממה / שי צברי
מעליי דממה כחולה מוארת
אור כוכב מזהיר לבן
פשר סוד לא נגע בו נצח
אל חלונות ביתי הרוח סערה
אל חלונות ביתי הרוח סערה
תן לי לבוא וללכת
רק לנגן אהבה
תן לי לבוא וללכת
רק לנגן אהבה
רק לנגן אהבה
הושט לי היד אחי שלי
זו שעה של שקיעה
רגע ענוג בלי מילה מיותרת
בחלומותיי תופיע דמותך
רגע של שלווה נסוך על פניי
תן לי לבוא וללכת
רק לנגן אהבה
תן לי לבוא וללכת
רק לנגן אהבה
רק לנגן אהבה
האתגר היומי
חשוב.י על מישהו.י שתייגת והשלכת עליו סטיגמות ודעות קדומות במפגש הראשון ביניכם אבל הזמן והסבלנות עשו את שלהם, וכיום אתם.ן חברים.ות ואינך חושב.ת את אותם הדברים שחשבת בהתחלה.
ספר.י לו.ה מה חשבת עליו.ה כשהכרתם.ן, כיצד גילית שהוא.י שונה ממה שחשבת ומה גרם לשינוי.
bottom of page