top of page

אתגר 39

שלושים ותשעה ימים לעומר - נצח שביסוד 

 
נצח שביסוד
ספירת הנצח שביסוד מתמקדת בהתמדה בקשרים שבין האדם לחברו, בין אדם לשורשיו הזהותיים, בין האדם לאלוהיו ובין האדם לעולם. ספירת היסוד מסמלת שורש, בסיס, התקשרות. ספירת הנצח מסמלת התמדה וסבלנות, ויחד - ספירת הנצח שביסוד, עוסקת ביחסים מבוססי מחויבות והתמדה לאורך זמן. המחויבות לאדם או למקום ואף לרעיון שאני קשור.ה אליו, עוזרת לי לשאת את הקשר ולהתמיד בסבלנות גם ברגעים קשים כדי לשמור על אותה התקשרות. הנצח שביסוד היא ההבנה כי קשר יציב יוכל להתקיים רק כאשר מוכנים להשקיע מאמץ לאורך זמן.

בחנ.י את עצמך

 

איזה קשר יש לי שהוא ארוך טווח? מה הופך אותו לכזה?

1

 

בוא.י נעמיק

 
קשר דורש התמדה ומאמץ
"האם אהבה היא אמנות? אם כן, היא דורשת ידיעה ומאמץ. או שמא האהבה היא תחושה נעימה, שחווייתה היא עניין של מקרה, משהו ש'נקלעים אליו' אם יש לנו מזל…"הצעד הראשון יהיה להכיר בכך שהאהבה היא אמנות, ממש כשם שהחיים הם אמנות; אם ברצוננו ללמוד איך לאהוב, עלינו לנקוט אותה דרך שהיינו נוקטים אם היינו רוצים ללמוד כל אמנות אחרת, נניח מוזיקה, ציור, נגרות או את אמנות הרפואה או ההנדסה. למרות הכמיהה הגדולה לאהבה, כל דבר אחר כמעט נחשב חשוב יותר מן האהבה: הצלחה, יוקרה, כסף, כוח, כל מרצנו כמעט מופנה ללימוד הדרכים להשגת מטרות אלה, ושום מאמץ כמעט אינו מוקדש ללימוד אמנות האהבה"
אריך פרום / אמנות האהבה

 

"מה אנחנו באנו לעשות בארץ-ישראל? לגאול את הארץ ולהחיות את העם. אבל אין אלה שני תפקידים נבדלים, אלא שני צדדיים לדבר אחד. אין לגאול את הארץ בלי תחיית העם ואין תחיית העם בלי גאולת הארץ. [...] העבודה העברית היא יסוד התחייה הלאומית כשם שהיא יסוד לגאולת הארץ הלאומית. העובד מניח יסוד לתחיית האומה על ידי תחיית עצמו, כי העבודה משיבה אותו לתחייה, כלומר עלולה להשיב אותו לתחייה, עד כמה שהוא ראוי לכך. זהו תפקידה העיקרי של העבודה."
א.ד גורדון / מכתב לגליקין מנהל חוות מגדל. אב"צ, מגדל, ט"ז סיון תרע"ב

על איזה סוג של התקשרות מדבר אהרון דוד גורדון? 




עַל סַף חֲצִי בַּיִת בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל
עָמַד אָבִי
מַצְבִּיעַ לִצְדָדִים וְאוֹמֵר:
בַּהֲרִיסוֹת הָאֵלֶּה,
נִבְנֶה פַּעַם מִטְבָּח
לְבַשֵּׁל בּוֹ זְנַב לִוְיָתָן
וְשׁוֹר הַבָּר,
וּבַהֲרִיסוֹת הָאֵלֶּה
נָקִים פִּנַּת תְּפִלָּה
לִמְצֹא מָקוֹם
לְמִקְדָּשׁ מְעַט.
אָבִי נִשָּׁאֵר בַּסַּף
וַאֲנִי כֹּל יָמַי
מַצִּיב פִּגּוּמִים
אֶל לֵב הַשָּׁמַיִם.
פיגומים / ארז ביטון

1990
"זו השנה שבה המשפחה של מארינה מקסימיליאן הגיעה מאוקראינה לישראל והשיר הזה הוא מבט של אמא ובת על הגירה ועל הניסיון למצוא שפה ובית. מאחוריו יש גם סיפור על זמרת שאיבדה את הקול שלה ובדרך לגלות אותו מחדש מצאה אהבה"
מתוך הפודקאסט

שיר של יום

פגישה לאין קץ / נתן אלתרמן

כִּי סָעַרְתְּ עָלַי, לָנֶצַח אֲנַגְנֵךְ.
שָׁוְא חוֹמָה אָצוּר לָךְ, שָׁוְא אַצִּיב דְּלָתַיִם!
תְּשׁוּקָתִי אֵלַיִךְ וְאֵלַי גַנֵּךְ
וְאֵלַי גוּפִי סְחַרְחַר, אֹבֵד יָדַיִם!
 
לַסְּפָרִים רַק אַתְּ הַחֵטְא וְהַשּׁוֹפֶטֶת.
פִּתְאֹמִית לָעַד! עֵינַי בָּךְ הֲלוּמוֹת,
עֵת בִּרְחוֹב לוֹחֵם, שׁוֹתֵת שְׁקִיעוֹת שֶׁל פֶּטֶל,
תְּאַלְּמִי אוֹתִי לַאֲלֻמּוֹת.
 
אַל תִּתְחַנְנִי אֶל הַנְּסוֹגִים מִגֶּשֶׁת.
לְבַדִּי אֶהְיֶה בְּאַרְצוֹתַיִךְ הֵלֶךְ.
תְּפִלָּתִי דָבָר אֵינֶנָּה מְבַקֶּשֶׁת,
תְּפִלָּתִי אַחַת וְהִיא אוֹמֶרֶת – הֵא לָךְ!
 
עַד קַצְוֵי הָעֶצֶב, עַד עֵינוֹת הַלַּיִל,
בִּרְחוֹבוֹת בַּרְזֶל רֵיקִים וַאֲרֻכִּים,
אֱלֹהַי צִוַּנִּי שֵׂאת לְעוֹלָלַיִךְ,
מֵעָנְיִי הָרַב, שְׁקֵדִים וְצִמּוּקִים.
 
טוֹב שֶׁאֶת לִבֵּנוּ עוֹד יָדֵךְ לוֹכֶדֶת,
אַל תְּרַחֲמִיהוּ בְּעָיְפוֹ לָרוּץ,
אַל תַּנִּיחִי לוֹ שֶׁיַּאֲפִיל כְּחֶדֶר,
בְּלִי הַכּוֹכָבִים שֶׁנִּשְׁאֲרוּ בַּחוּץ.
 
שָׁם לוֹהֵט יָרֵחַ כִּנְשִׁיקַת טַבַּחַת,
שָׁם רָקִיעַ לַח אֶת שֵׁעוּלוֹ מַרְעִים,
שָׁם שִׁקְמָה תַפִּיל עָנָף לִי כְּמִטְפַּחַת
וַאֲנִי
אֶקֹּד לָהּ
וְאָרִים.
 
וַאֲנִי יוֹדֵעַ כִּי לְקוֹל הַתֹּף,
בְּעָרֵי מִסְחָר חֵרְשׁוֹת וְכוֹאֲבוֹת,
יוֹם אֶחָד אֶפֹּל עוֹד פְּצוּעַ־רֹאשׁ לִקְטֹף
אֶת חִיּוּכֵנוּ זֶה, מִבֵּין הַמֶּרְכָּבוֹת.

האתגר היומי

תרגיל כתיבה: קח.י דף ועט.
1. בחר.י חפץ כלשהו, וכתוב.י לעצמך משהו מתוך החפץ.
2. חפש.י 2 דברים- עדיף לא דוממים. ולבחור מה מביניהם זה את.ה. (לדוגמה: מים וצמח, שקיעה זריחה, שמש וירח וכו..) וכתוב.י: מה את.ה מבקש.ת מהם, ודבר.י על הקשר ביניהם.
3. לאחר מכן הבט.י על מה שיצא, ונסה.י להבין על איזה קשר אמיתי בחייך- הדימויים שבחרת מדברים.
bottom of page