top of page
אתגר 34
שלושים וארבעה ימים לעומר - יסוד שבהוד
יום 232 בשבי החמאס
בחנ.י את עצמך
בוא.י נעמיק
בעידן המודרני מתה הענווה עם תרבות ההמונים יחד עם אובדנן של השכונות והקהילות. קהילה היא מקום לידידים. החברה האורבנית היא נוף של זרים. כך צצה לה תרבות מתוך האופנים השונים של החצנת דברים לאנשים שאיננו מכירים, אך אנו מקווים כי ישימו לב אלינו. האמונות הפסיקו להיות משהו שבין אדם לקונו והפכו לסיסמאות על גבי חולצות טריקו. רפרטואר מקיף התפתח מתוך הבלטת האינדיבידואליות, החל משימוש בלוחיות רישוי מותאמות אישית עבור ללבוש חיצוני מתריס, וכלה בבגדים בהם תווית היצרן מוצגות לראווה בצד החיצוני של הבגד. אם נעקוב נראה שיני תרבותי מוחלט במעבר ממוניטין לתהילה, מתהילה לכיכוב בתקשורת, עד לפרסום על זה שאתה מפורסם. האמונה של דורנו היא: "אם יש לך את זה תתגאה בזה".
ענווה? ביטול עצמי? מושגים שדורנו אינו נותן להם צ'אנס וחבל.
ענווה, ענווה אמיתית- היא אחד המידות היותר מרחיבות דעת ומשפרות חיים.
פירוש המילה ענווה אינו חוסר הערכה עצמית. זה אומר להעריך אנשים אחרים. היא מסמנת על פתיחות מסוימת לגדולת החיים ומוכנות להפתעות, מרוממת על ידי הטוב, מאשר הימצא. ענווה, אם כן, היא יותר ממעלה בלבד: זוהי צורה של תפיסה, שפה שבה 'האני' הוא שקט כך שאני יכול
לשמוע את ה'אתה', הקריאה השקטה שמאחורי הקול האנושי... הקול של הזולת שקורא לי
לגאול את בדידותו עם מגע של אהבה. ענווה היא מה שפותח אותנו אל העולם.
והאם זה משנה שהיא כבר לא מודרנית או תואמת את תחומי תקופתנו? האמת שיופי מוסרי,
כמו מוסיקה, תמיד ירגשו את אלו שיכולים לשמוע צלילים שקטים יותר. יתכן שמידות טובות
הן כבר לא באופנה, אך בוודאי לא עבר זמנן. כל אותם דברים שמבקשים אליהם תשומת לב,
אף פעם אינם מעניינים למשך זמן רב, וזו הסיבה מדוע משך תשומת הלב נעשה קצר יותר
מדי שנה. ענווה- הניגוד הקטבי לפרסום עצמי- תמיד משאירה אחריה עקבות של אור. אנחנו
יודעים מתי היינו בנוכחות מישהו שבתוכו מפעמת הענווה. אנו מרגישים גדולים יותר ושיש לנו
תמיכה, וכל זה בשל סיבה טובה. משום שפגשנו מישהו, שבהיותו לגמרי לא לוקח את עצמו
ברצינות, הראה לנו מה זה לקחת ברצינות הכי גמורה את כל מה שמחוץ לו.
הרב ד"ר יונתן זקס
רַק זֹאת: לִהְיוֹת טוֹבָה בְּעֵינֶיךָ,
זַכָּה וּפְשׁוּטָה כִּימֵי הֶעָבָר,
וְאֶת קוֹמָתִי בְּטֶרֶם הֵשַׁחָה
עָקַת הַמַּשָּׂא שֶׁל נֹחַם עָקָר.
אֲזַי, הֵן אֲזַי נַפְשִׁי הַנִּפְתֶּלֶת,
נַפְשִׁי הַתּוֹעָה בִּדְרָכִים נְלוֹזוֹת
תִּלְבַּשׁ מֵחָדָשׁ אֶת שַׂלְמַת הַתְּכֵלֶת…
טוֹבָה בְּעֵינֶיךָ – רַק זֹאת!
רחל
שיר של יום
אַדְּרַבָּה / רבי אלימלך מליז'נסק
אַדְּרַבָּה תֵּן בְּלִבֵּנוּ
שֶׁנִּרְאֶה כָּל אֶחָד
מַעֲלַת חֲבֵרֵינוּ וְלא חֶסְרונָם,
וְשֶׁנְּדַבֵּר כָּל אֶחָד אֶת חֲבֵרו
בַּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר וְהָרָצוּי לְפָנֶיךָ,
וְאַל יַעֲלֶה שׁוּם שנְאָה מֵאֶחָד עַל חֲבֵרו חָלִילָה
וּתְחַזֵּק הִתְקַשְּׁרוּתֵנוּ בְּאַהֲבָה אֵלֶיךָ,
כַּאֲשֶׁר גָּלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ.
שֶׁיְּהֵא הַכּל נַחַת רוּחַ אֵלֶיךָ
האתגר היומי
חשוב.י באיזה קשר בחייך הנך מרגיש.ה צורך לעבוד על מידת הענווה.
כתוב.י לעצמך ממה נובעת תחושה זו, וכיצד תוכל.י לעבוד על כך באמת.
bottom of page