top of page
אתגר 45
ארבעים וחמישה ימים לעומר - תפארת שבמלכות
תפארת שבמלכות
ספירת התפארת שבמלכות היא מידת הרחמים שמתמזגת עם מידת ההנהגה והשליטה, ומביאה את המסר הבא: מנהיג-שליט ראוי הוא זה שבהנהגתו מצויה מידה רבה של רגישות, חמלה והתחשבות בזולת.
ספירת המלכות מצויירת בתרשים לפי הקבלה אחרי ספירת היסוד. ספירת היסוד היא מעין משפך שאליו 'נשפכות' כל המידות אשר היו לנו לכלים עד כה, וכולן ומתאספות לכלי אחד. היא עוצרת ומזכירה לנו מי אנחנו ומאיפה באנו ומסבירה שרק בעזרת הבסיס נוכל לבנות את כל היתר ולהביא את הכל ליידי מעשה שיש לו ביטוי במציאות. אם נשווה את התהליך הזה לבישול זה יהיה בערך ככה-היסוד מבשלת את המרכיבים השונים בתוך סיר אחד, ובסיר חסר רק דבר אחד נוסף כדי שייצא טעים, וזוהי ספירת המלכות- אשר לוקחת אחריות ומכינה מתוך הדבר שמתבשל בסיר את התבשיל המושלם. תפקידה של המלכות הוא המעשה. היא ההוצאה לפועל והנכחת מידות האדם בעולם. היא האחריות שלנו כלפי שאר המידות כיצד להנהיג אותן בצורה נכונה במציאות, ולא רק במחשבה או בדיבור. התפארת הינה האיזון שבספירת המלכות, היא מכניסה מימד של רחמים בתוך המעשה של הנהגת רעיונותינו. היא המנתבת אותנו למקומות הנכונים. תפארת שבמלכות היא קודם כל להנהיג שליטה 'בסוסים' של עצמי ורק אחר כך אפשר לדבר על להנהיג או להוביל אחרים. וכל זה חייב לבוא בד בבד יחד עם ראיית הזולת והתחשבות בצרכיו ובצרכים שלנו עצמנו, ולא רק לשם עצם המלכות = המנהיגות על הכלל.
בחנ.י את עצמך
בוא.י נעמיק
הַשִּׁבּוֹלִּׁים הַנָּעוֹת בָּּרוּח
רוּת וְנָעֳמִי מְלַקְטוֹת מָזוֹן
מִפַחֵי הָאַשְפָה הַיְרֻקִים
לְיַד הַתַחֲנָה הַמֶּרְכָזִית.
שְתֵיהֶּן מִתְגַלְגְלוֹת בִסְחִי הַמִדְרָכָה ,
בְפַאֲתָיו שֶּל הַגְבוּל הַלאֹּ נִרְאֶּה ,
הַמְחַלֵק אֶּת הָעִיר.
רְאֵה אֶּת הִלוּכָן הַכָנוּעַ,
מִתְנַדְנֵד כְעֵשֶּב שוֹטֶּה בְתוֹךְ סוּפַת הָרְחוֹב.
הַבֵט בְזָרוּתָן הַבְלוּיָה ,
זוֹעֶּקֶּת נִבְדָלוּת בְאֵלֶּם-קוֹל קָרוּעַ וּמְאַיֵם.
וְיֵש לְ עתִים -
בְשָעָה חֲמַקְמַקָה שֶּל בֵין עַרְבַיִם ,
בַתָוֶּךְ בֵין אוֹר מִתְקַצֵר לְצֵל מִתְאָרֵךְ ,
גַם גְבוּלוֹת הַלֵב מִטַשְטְשִים.
וְאִם רַק תִתְקָרֵב ,
חוֹתֵר בְתוֹךְ הַפָז הָעוֹטֵף אֶּת הָעִיר ,
תוּכַל לִרְאוֹתָן נָעוֹת בָרוּחַ כְשִבוֹלֵי זָהָב.
תוּכַל לְהַקְשִיב לְהַלְמוּת הַחֶּסֶּד פוֹעֶּמֶּת בְחַזָן.
עוֹד צַעַד אֶּחָד,
וְתוּכַל לִצְלֹל אֶּל תוֹךְ עֵינֵיהֶּן הַכְבוּיוֹת ,
לִשְלוֹת מֵהֶּן פְנִינֵי מַלְכוּת.
לירון גרייף
אני יודע למשל שאני כלוא במלכודת הכעס, ולא מצליח לצאת מזה. אני מתבייש להגיד שאני כעסן, למרות שכולם בעצם חשים את זה, או במקרים אחרים אני מחביא ושומר את הכעס בתוכי. ובינתיים אני מת מבפנים. לפעמים צריך לדעת לקבל עצה טובה, אוזן קשבת, עזרה. אם מקבלים נכון, הקבלה הופכת להשפעה. לקבל זה גם השפעה? איך? אם נחשוף את הקשיים שלנו בפני אנשים אחרים, יהיה גם מי שירצה לעזור לנו להתגבר…
ולפעמים, לקבל עזרה ממישהו זאת ההשפעה הכי גדולה, כי זה עוזר לנו לתקן את החיסרון, ואז החיסרון מתמלא באור. מה שהיה קודם חיסרון הופך עכשיו לכלי השפעה, כי ברגע שלמדתי כיצד לקבל, אני יודע גם להשפיע, ואז יש לי ואנשים שסביבי כלי משותף, רצון טוב משותף, וזה מדלג מעל כל החסרונות האישיים ומוצא בתוך כולנו יחד את השלם. את האחד יחיד ומיוחד. וחוץ מזה, על הדרך גם גרמתי למי שעזר לי לעשות מצווה, להשפיע לי. ואז ההשפעה היא דו כוונית. אני משפיע לו ע”י הרצון שלי לקבל עזרה. והוא משפיע לי ע”י הרצון לעזור לי. תפארת שבמלכות פירושה ללמוד לקבל עזרה, עצה, סיוע, כי רק כך נוכל להתחבר ולהשפיע, כי הרצון הגדול שלנו יכול להיות חיסרון ונזק גדול אם לא משתמשים בו נכון…אבל יכול להיות גם מתנה גדולה לאנושות. כי למרות שאני לא ממש מושלם, ביחד עם כולם אני שלם."
מתוך אתר האומה
שְׁמוֹנֶה מַעֲלוֹת בצדקה
שְׁמוֹנֶה מַעֲלוֹת יֵשׁ בַּצְּדָקָה זוֹ לְמַעְלָה מִזּוֹ.
מַעֲלָה גְּדוֹלָה שֶׁאֵין לְמַעְלָה מִמֶּנָּה זֶה הַמַּחֲזִיק בְּיַד יִשְׂרָאֵל שֶׁמָּךְ וְנוֹתֵן לוֹ מַתָּנָה אוֹ הַלְוָאָה אוֹ עוֹשֶׂה עִמּוֹ שֻׁתָּפוּת אוֹ מַמְצִיא לוֹ מְלָאכָה כְּדֵי לְחַזֵּק אֶת יָדוֹ עַד שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת לִשְׁאל. וְעַל זֶה נֶאֱמַר (ויקרא כה-לה)
"וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ" כְּלוֹמַר הַחֲזֵק בּוֹ עַד שֶׁלֹּא יִפּל וְיִצְטָרֵךְ:
פָּחוֹת מִזֶּה הַנּוֹתֵן צְדָקָה לָעֲנִיִּים וְלֹא יָדַע לְמִי נָתַן וְלֹא יָדַע הֶעָנִי מִמִּי לָקַח. שֶׁהֲרֵי זוֹ מִצְוָה לִשְׁמָהּ. כְּגוֹן לִשְׁכַּת חֲשָׁאִים שֶׁהָיְתָה בַּמִּקְדָּשׁ. שֶׁהָיוּ הַצַּדִּיקִים נוֹתְנִין בָּהּ בַּחֲשַׁאי וְהָעֲנִיִּים בְּנֵי טוֹבִים מִתְפַּרְנְסִין מִמֶּנָּה בַּחֲשַׁאי. וְקָרוֹב לָזֶה הַנּוֹתֵן לְתוֹךְ קֻפָּה שֶׁל צְדָקָה. וְלֹא יִתֵּן אָדָם לְתוֹךְ קֻפָּה שֶׁל צְדָקָה אֶלָּא אִם כֵּן יוֹדֵעַ שֶׁהַמְמֻנֶּה נֶאֱמָן וְחָכָם וְיוֹדֵעַ לְהַנְהִיג כַּשּׁוּרָה כְּרַבִּי חֲנַנְיָה בֶּן תְּרַדְיוֹן:
פָּחוֹת מִזֶּה שֶׁיֵּדַע הַנּוֹתֵן לְמִי יִתֵּן וְלֹא יֵדַע הֶעָנִי מִמִּי לָקַח. כְּגוֹן גְּדוֹלֵי הַחֲכָמִים שֶׁהָיוּ הוֹלְכִין בַּסֵּתֶר וּמַשְׁלִיכִין הַמָּעוֹת בְּפִתְחֵי הָעֲנִיִּים. וְכָזֶה רָאוּי לַעֲשׂוֹת וּמַעֲלָה טוֹבָה הִיא אִם אֵין הַמְמֻנִּין בִּצְדָקָה נוֹהֲגִין כַּשּׁוּרָה:
פָּחוֹת מִזֶּה שֶׁיֵּדַע הֶעָנִי מִמִּי נָטַל וְלֹא יֵדַע הַנּוֹתֵן. כְּגוֹן גְּדוֹלֵי הַחֲכָמִים שֶׁהָיוּ צוֹרְרִים הַמָּעוֹת בִּסְדִינֵיהֶן וּמַפְשִׁילִין לַאֲחוֹרֵיהֶן וּבָאִין הָעֲנִיִּים וְנוֹטְלִין כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה לָהֶן בּוּשָׁה:
פָּחוֹת מִזֶּה שֶׁיִּתֵּן לוֹ בְּיָדוֹ קֹדֶם שֶׁיִּשְׁאַל:
פָּחוֹת מִזֶּה שֶׁיִּתֵּן לוֹ אַחַר שֶׁיִּשְׁאַל:
פָּחוֹת מִזֶּה שֶׁיִּתֵּן לוֹ פָּחוֹת מִן הָרָאוּי בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת:
פָּחוֹת מִזֶּה שֶׁיִּתֵּן לוֹ בְּעֶצֶב.
הרמב"ם / משנה תורה, הלכות מתנות עניים (י׳, ז׳-י"ג)
שיר של יום
תפילה לעני / עטר מיינר
"תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה׳ ישפך שיחו
ה׳ שמעה תפילתי ושעותי אליך תבוא
אל תסתר פניך ממני ביום צר לי" (תהילים ק"ב)
אני משתדלת לחייך ולרקוד בבדידות
ואם קשה לי במרחב יוצאת עושה סיבוב
למעמקים שלי שם האוויר יותר צלול
אבל בחוץ כמה שתנקה רק מתווסף לכלוך
אני מתרשמת טועמת שיט זה מהמם
מקווה שלא תחפש מי עשה מי אשם
הרבה זמן פעלתי כדי להתנקם אבל זה לא ממלא אותי
זה רק מרוקן
זה לא ממלא אותי רק מרוקן
השביל צר ומתעקם
המצפון שלי מסכן
האגו רק התחיל להתקטן לי
הלב מתרחב לי
רק לך הקרדיט
אז אל תסתתר לי
גם כשאין ביט תשאר פועם בי
גם כשאף אחד לא רוצה בי
תרצה בי תרצה בי
אני כל כך כועס בסוף זה יתפוצץ
לוקח את הסטרס קופץ איתו לאש
קם מהעפר זמן להתחדש
אני לא יודע איך
או אלי שמע את תפילתי
צר בעולמי
רק אתה רק אתה ישועתי
רק אל תסתתר ממני
אם אני צריך לראות תראה לי
תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה׳ ישפך שיחו
מלא סימני שאלה ואין סוף לפסוק
לפעמים בא לקפוץ מהצוק
רוצה לא לפחד מלמות אבל לא למות באמת
אמת ערומה קשה לי לראות
זה חלק מכל התמונה הגדולה
איך יודעים משהו בוודאות חוץ מפשוט להרגיש,
כאב
קשה להכיל שקשה
להכיל טוב או רע זה לא קל
להבדיל הפער כל פעם מדהים אותי
כשפגעו בי הכעס שטף לו את כל עולמי
אז את מי נאשים? ילד פגוע? אם ראש שמלא רעשים?
אשם בכל מה שתאשים רציתי שכולם יראו אותי עף רציתי את מה?
רציתי אותך? את מה שהיה לי מתחת לאף ?
עכשיו זה כבר לא משנה מי נאף
השם איתי כאן גם אם אין אף אחד
שיקרתי לא פעם פגעתי חטאתי
חשבתי שככה בורחים מאשמה
שמע נשמה שזועקת מתוך אפלה
ההיפהופ הפך את הסוף לעוד התחלה
לתאר את זה לא מפאר את זה
אין לי מילה
שר את זה רק כי קשה לי לפנות בתפילה
ה׳ שמעה תפילתי ושעותי אליך תבוא
אל תסתר פניך ממני
ביום צר לי.
האתגר היומי
בקש/י עזרה או תמיכה במשהו שאת/ה מתקשה בו מאדם אחר.
bottom of page